Potencjał rynkowy preparatu
Odpowiednio wykonane badania statystyczne potrafią stanowić bardzo rzetelne źródło informacji o potencjale rynkowym produktu. Większość firm farmaceutycznych bez takich badań nawet nie myśli o wprowadzaniu nowego preparatu, czy tez leku. Zlecenie takich badan odpowiedniej firmie może przynieść zaskakujące korzyści w postaci dobrze sprzedających się nowościach. Koszty, które firma farmaceutyczna może ponieść pomijając takie badania mogą znacznie przerosnąć cenę za zlecenie ich.
Rodzaje samych badań zależą głównie od firmy, która je wykonuje.
Statystyka medyczna pomocna w pracy lekarza
Statystyki medyczne mogą być bardzo pomocne w pracy lekarzy i funkcjonowaniu różnych placówek medycznych oraz w podejmowaniu decyzji przez ministerstwo zdrowia dotyczących zasad państwowej opieki medycznej. Prowadzona jest, więc, statystyka medyczna szpitali oraz przychodni pozwalająca na stwierdzenie, czy te placówki funkcjonują we właściwy sposób. Osoby przeprowadzające ankiety medyczne rozmawiają zarówno z personelem, jak i pacjentami, zadając im wcześniej przygotowane pytania.
Mogą one dotyczyć zarobków lekarzy i godzin ich pracy oraz dostępności różnych usług medycznych i systemu kolejkowania pacjentów. Pacjenci pytani są także o swoje wrażenia dotyczące przepisywanych im leków. Dzięki temu można lepiej dostosować ceny lekarstw do sytuacji finansowej pacjentów.
Zapotrzebowanie na lek
Rynek farmaceutyczny jest rynkiem trudnym, ponieważ leków i preparatów jest cała masa, więc nie łatwo jest się przebić z nowym produktem. Ważne jest wiele czynników i od ich wypadkowej zależy czy produkt będzie się sprzedawał. Wśród ważnych czynników jest oczywiście cena samego preparatu i jego rynek zbytu. Wiadomo, że wypuszczając preparat do stosowania dla określonej grupy docelowej musimy najpierw ją zbadać i określić czy jest na nasz produkt zapotrzebowanie.
Kolejną sprawą jest sezonowość, w okresie grypowym i przeziębieniowym sprzedaje się najwięcej preparatów na te właśnie przypadłości oraz witamin i suplementów na odporność. Dlatego prognozy sprzedażowe powinny takie dane obejmować i uwzględniać.