Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia

Dodane: 21-05-2016 04:29
Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia wahacze audi a4

Sprawdzanie stanu samochodu

Sprawność samochodu to podstawa bezpiecznej i komfortowej jazdy. Każdy wie doskonale, że jeśli samochód posiada usterkę, powoduje to pewne niebezpieczeństwo oraz niedogodności i ogranicza naszą swobodę podróżowania. Nikt przecież nie chciałby by jego auto zostało unieruchomione daleko od domu, a często dzieje się tak, gdy ignorujemy pewne objawy świadczące o tym, że dzieje się z nim coś złego. Jeśli takich sytuacji pragniemy uniknąć, powinniśmy regularnie sprawdzać stan naszego samochodu. W tym celu wystarczy jedynie przeprowadzać przeglądy w warsztacie lub samodzielnie monitorować podstawowe rzeczy i gdy dzieje się coś, co nas niepokoi, postarać się o naprawę. Czasem warto wydać co nieco na drobną usterkę, niż narażać się na o wiele większe koszty naprawy.


Tylko zadbany samochód będzie z Tobą przez długi czas

Kupując samochód, zawsze chcemy, by posłużył nam on przez długi czas. Czasem jednak zdarza się, że już wkrótce po zakupie konieczna jest wymiana pewnych części lub dochodzi do nieprzewidzianej awarii, która wymaga sporych nakładów pieniężnych. Takich sytuacji nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jednak możemy im zapobiegać. Wystarczy w tym celu dokonywać regularnych przeglądów oraz napraw, jeśli są one konieczne. Postępując w taki sposób, będziemy mieć pewność, że nic nas nie zaskoczy, a nasz samochód będzie zawsze sprawny i gotowy do drogi. Odpowiedzialny kierowca powinien zawsze dbać o swoje auto i doglądać jego stanu nawet wtedy, gdy nie dochodzą do niego żadne niepokojące sygnały.


Podstawowe fakty

Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:

zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu



© 2019 http://marica.lukow.pl/