bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 11:02
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

Jednym z wielu obowiązków spoczywających na pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenia takie są prowadzone często przez firmy zajmujące się sprawami dotyczącymi BHP. Coraz częściej pojawia się możliwość przeprowadzenia szkoleń z bezpieczeństwa i higieny pracy online, poprzez specjalne platformy internetowe. Z takiego rozwiązania korzysta wiele uniwersytetów, dla których szkolenia BHP także są obowiązkowe. Również pracodawcy, zwłaszcza w dużych zakładach, chętnie korzystają z opcji szkoleń online. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ nie wymaga organizowania specjalnych spotkań w formie seminarium, a przy tym załatwiania odpowiedniej sali. Dzięki możliwości szkoleń BHP online każdy z uczestników ma dostęp do kursu, może więc wziąć udział w szkoleniu wtedy, kiedy ma czas. Kursy bezpieczeństwa i higieny pracy online pozwalają na uczestnictwo znacznie większej ilości osób, niż tradycyjne formy szkolenia. Skorzystanie z oferty szkoleń BHP online ma wiele zalet.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.

Obowiązkiem pracodawcy, zawartym w przepisach w Kodeksie pracy, jest zapewnienie pracownikom szkoleń BHP, jednakże sam pracodawca także ma obowiązek udziału w odpowiednim szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie specjalne szkolenia skierowane do pracodawców oraz osób kierujących pracownikami. Uczestnikami takiego szkolenia są pracodawcy, w tym osoby kierujące przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi czy urzędami oraz inne osoby kierujące pracownikami, przykładowo mistrzowie, brygadziści czy kierownicy wydziałów. Szkolenie jest przeprowadzone w formie seminarium wraz z metodą samokształcenia i kończy się egzaminem, który sprawdza przyswojoną wiedzę. Szkolenie BHP dla pracodawców trwa około szesnastu godzin i kończy się egzaminem przeprowadzanym przez organizatora. Po ukończeniu kursu wydaje się odpowiednie zaświadczenie, potwierdzające udział w danym szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.


© 2019 http://marica.lukow.pl/